Szigszalag

2012.05.04. 09:30

Két ember két napra elegendő levegőjén kellett három űrhajósnak négy napig osztoznia. Az, hogy az Apollo 13 legénysége nem fulladt meg, egy szigszalagnak köszönhető, ami szériafelszerelés volt az amerikai űrhajókon a Gemini-program kezdete óta. De mi is történt? Az Apollo 13 a balesetet követően így nézett ki:

Mint a hevenyészett ábrán látszik, három fő részből áll, úgymint holdkomp, műszaki egység és a kettő közti parancsnoki egység (ez az a kúp középen, amit helyszűke miatt a képen nem sikerült feliratozni.)
A műszaki egységben történt a robbanás, szempontunkból most a tőle balra látható két modul fontos, ez volt ugyanis az űrhajósok élettere. A parancsnoki egységben áramszünet volt, így az a berendezés sem működött, ami a legénység által kilélegzett szén-dioxidot megkötötte volna. Sebaj, hisz a holdkompon is volt egy ilyesmi, szén-dioxid elnyelő szerkentyű.
Ezek működését úgy kell elképzelni, mint a tintasugaras nyomtató és a festékpatron viszonyát. Esetünkben a patronokban tinta helyett lítium-hidroxid volt - ez távolította el a szén-dioxidot a levegőből. Viszont - akárcsak a nyomtató esetében - a patronokat időnként cserélni kellett, mert telítődtek, és ezt követően már nem kötötték meg a rajtuk átáramoltatott levegőből a szén-dioxidot.

Ha mindkét egységben volt ilyen szűrő, kézenfekvő megoldásnak kínálkozhat a laikus számára, hogy a parancsnoki modul patronját egyszerűen csak tegyük a holdkompéba, amikor az "megtelik". Csakhogy.
A probléma az volt, hogy a parancsnoki egység és a holdkomp szűrőjének mérete és alakja még csak köszönőviszonyban sem volt egymással.
Mindent elárul a problémáról, ha a holdkomp és a parancsnoki egység túlélőpatronjait egymás mellé tesszük: az alábbi fotón becsomagolva a holdkompé, tőle jobbra pedig a parancsnoki egységé látható. Nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy megállapítsuk a córesz mibenlétét: a holdkomp patronjainak helyére ez a téglatest sehogy sem fog beférni.

Súlyosbította a helyzetet, hogy amíg a jobb oldali patronból sok volt a fedélzeten, a baloldaliból csak mindössze kettő állt rendelkezésre. (Ne feledjük, hogy az a gép, amihez a sok patron volt, áramszünet miatt történetesen nem működött.)
A holdkomp két patronjával két űrhajós két napig maradhatott életben. Mivel a Földre való visszautazás minimum 4 napig tartott, és hárman voltak a fedélzeten, a kabin egyre növekvő szén-dioxid szintje még útközben megölhette volna a legénységet. A jobb oldali kockát kellett volna a bal oldali henger helyére beszuszakolni. A végeredmény az Apollo 13 című filmből is ismert lehet. Ez lett belőle:

A fenti fotón tehát a holdkomp lélegeztetőgépe látszik, ennek alján van két nagy köralakú fedő. Ebben voltak a holdkomp szűrőpatronjai. Fölöttük látszik a kendácsolás: ezt szerkesztették az űrhajósok a földi irányítás segítségével a készülékre. A kocka tehát a parancsnoki modul "lélegeztetőjének" patronja (ld. második kép).

A fenti fotón ugyan nem látható, de a patron takarásában van egy kis kerek lyuk, ide az a tömlő csatlakozott, ami az űrhajósok ruhájába vezette a levegőt szükség esetén. A szél továbbra is fújt ebből a lyukból, de a két patron elhasználódása miatt ez ugyanúgy szén-dioxiddal dúsított volt, hisz a levegőt már nem szűrte semmi. A kialakult vészhelyzetben a tömlő csatlakozójával illesztették a hevenyészett szerkezetet a lyukra, így a tisztátalan levegő a szögletes patronba kerülhetett. Ez pedig kiszűrte belőle a szén-dioxidot, és voila: életben maradt a legénység. Ezt a bravúrt azonban nem lehetett volna megcsinálni szigszalag nélkül.

A szigszalag Jerry Woodfill, a NASA mérnöke szerint a Gemini-program kezdete óta szériafelszerelés volt az űrhajókon. Jim Lovell, az Apollo 13 parancsnoka "Lost Moon" című könyvében az űrbéli barkácsolás eredményeként kapott "postaládáról" - így becézték ugyanis - ezt írja: "A szerkezet nem volt különösebben szép, de működött." És megmentette a legénységet. (A téma iránt érdeklődőknek érdemes megnézniük ezt a videót is.)

Háztáji Puli

A hosszú hétvégén nem tétlenkedtek mérnökeink, a Munka ünnepét munkával ünnepelték. A napokban összeállt holdjárónk földi tesztelésre szánt példányának alváza, ezt természetesen rögtön ki is kellett próbálni. Jelentjük: a teszt sikerült, az akcióról később videót is mutatunk majd.
A tesztelt példány afféle csupaszpuli: a vázon és a botkerekeken kívül csak a négy motor, és egy ideiglenes akkumulátor vett részt az első kísérleteken: egyelőre borítás és napelem sincs a félkész szerkezeten.
Elmondhatjuk, mobilitásból jól vizsgáztunk lejt- és hegymenetben is; a tesztfutás során tapasztaltak alapján pedig még tovább optimalizálhatjuk a mechanikai szerkezetet.


Terjeszd az igét! Már nem csak itthonról lehet tolni a Puli szekerét a Hold felé. A Kis Lépés Klubban 13 országból vannak támogatóink. Nemrég indított kampányunkban szeretnénk még több külföldi rajongót szerezni, és természetesen, meg akarjuk szólítani külhonban élő honfitársainkat is. Segíts, hogy a magyar csapat elsőként szállhasson le a Holdra robotjával!

Juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr54487674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H.Efraim 2012.05.04. 10:37:14

Csak egy kis megjegyzés: a parancsnoki egység nem gúla, hanem kúp alakú.

gopuligo 2012.05.04. 10:45:25

@H.Efraim: Jogos, javítva. Üdvözlettel: a bölcsész. :_)

VLADISZLAV 2012.05.04. 18:45:35

Egészen pontosan: csonka kúp.

kalloa121 2012.05.04. 20:00:41

még pontosabban: csonka kúp alakú, bölcsészek által gúlának gondolható, ám valójában krono-szinklasztikus paramétereket szuggesztív módon hipnotizáló eseményhorizont-átjárómechanizmus.

Csak pontosan, szépen; hadd lássa a sokköcsög eltés, mi is az a szar kúp ott középen. :-)

gopuligo 2012.05.04. 20:35:00

@VLADISZLAV: @kalloa121: Azt hiszem, sikerült megtalálni a lényeget. :_)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.05.04. 22:33:14

Akkor most kúp vagy gúla?
Ha felnyomják,érzed a különbséget:-)
Amúgy érdekes történet,bár ismert a film miatt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.05.04. 22:34:52

Már csak az kérdés miért kellett .egy ilyen kicsi járműbe kétféle szűrő?
Erre válaszoljatok:-)

haryy 2012.05.04. 22:36:17

off:
na meg ugye a kocka sem kocka, inkább téglatest, de majd kalloa121 jól megmondja pontosan mi is. :))
On:
a szigetelőszalag remek találmánya az emberiségnek,amióta létezik, az összes önjelölt szaki mindent ezzel tákol össze.:( Persze, most,hogy megtudják, hogy a Nasa is ezt használja(ta), keresnek majd gagyibb megoldást. (technokol?) mert ne hogy má! űrtechnikát épiccsssünk be!

MP 2012.05.04. 23:50:14

Ha már vita hogy mi mi. Ez nem szigetelőszalag! Ez a duct tape agy mások által duck tape nevű ragsztószalag. De a holdon javítottak holdjáró sárvédőt térképpel is. :)

Sólyomszem 2012.05.05. 11:29:14

@Gyurma73:
A filmben (a Tom Hanks-félében) azt mondják, hogy más cég tervezte a parancsnoki modult és más a holdkompot, egymástól függetlenül. Azt' nem egyeztettek az alakzatokról.

Szerepel a holdkompot tervező cég képviselője is, először nem vállalja a felelősséget, hogy élve lejutnak a holdkompban, aztán persze marha büszke rá, hogy kibírta a gyűrődést a cucc.

gopuligo 2012.05.05. 11:41:01

@Sólyomszem: Olyannyira, hogy a holdkomposok ki is számlázták a fuvardíjat - merő poénból. Persze, csak a küldetés végén. :_)

Sólyomszem 2012.05.05. 14:26:50

@MP:
ez az, amire a Madagaszkárban a csimpánzok azt mondják: "ésszel, kézzel és rengeteg szigszalaggal"? :p

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.05.05. 21:34:36

@MP: magyar elnevezést a generikus ragasztószalagom meg vicces kacsaszalagon kívül viszont én nem tudok.
süti beállítások módosítása