Koroljov halála

2013.07.10. 09:00

Az alábbiakban Brian Harvey "Soviet and Russian Lunar Exploration" c. könyvéből fordítunk részleteket magyarra:

A Zond-3 sikere bizakodóvá tette a tervezőket a Luna-7-tel, a következő puha-landolást célzó küldetéssel kapcsolatban, és remélhették, hogy végre siker koronázza erőfeszítéseiket. A startot 1965. szeptember 4-re tűzték ki, de az R-7 irányítórendszerében talált hibák miatt az egész rakétát vissza kellett szállítani a hangárba javításra, így lekésték az indítási ablakot. A Luna-7 egy hónap múlva, október 4-én hagyta el a Földet, a Szputnyik startjának nyolcadik évfordulóján. A Luna-5 és a Luna-6 kudarcától eltérően a második napon a pályakorrekció tökéletesen ment. A harmadik napon, két órával a landolás előtt, a Luna-7 8500 kilométerre a Holdtól felvette a landolási pozíciót.

A Luna-5-től eltérően a szonda megfelelő pályán haladt a kiszemelt leszállóhely felé, ami a Viharok óceánjában, a Kepler kráter közelében volt. Alighogy betájolta magát, a szenzorok szem elől vesztették a Földet, és emiatt a hajtóművet sem lehetett beindítani. A Luna-4 után ez volt a második alkalom, hogy a csillagalapú navigációs rendszer csütörtököt mondott. A földi irányítók tehetetlenül végignézték, ahogy a Luna-7 nagy sebességgel becsapódik a Holdba, ahogy az hónapokkal korábban a Luna-5 esetében is történt. A vizsgálat során kiderült, hogy a szenzort rossz szögbe állították, és így problémát okozott számára a Föld betájolása.

Koroljovot Moszkvába rendelték, hogy ott beszámoljon a magas hibaszázalékok okairól. Öreg pártfogóját, Nyikita Hruscsovot eltávolították a hatalomból, és Koroljovnak ezúttal a Leonyid Brezsnyev-féle új vezetéssel kellett dűlőre jutnia. Koroljov beismerte, hogy komoly nehézségek merültek fel, de a legközelebbi küldetésre sikert ígért. A Luna-8-at december 3-án illően útnak is indították. Ez volt az utolsó Je-6, amit az OKB-1 gyártott.
A Luna-8 új parkolópályára állt. Elődei, a Luna-4-7 az Egyenlítővel 65 fokos szöget bezáró parkolópályát használtak. Ezúttal viszont alacsonyabb, 51,6 fokos szöget használtak, így az űrhajó tömegét 1500 kg-ról nagyjából 1600 kg-ra meg lehetett növelni.

A Luna-8 simán vette a pályakorrekciót. Ezúttal a fékezőgyújtáshoz és a Kepler kráterbe való ereszkedéshez megfelelő pozícióba állt. Ebben a kései szakaszban azonban a dolgok kezdtek rosszul alakulni. Amikor kiadták a parancsot a légzsákok felfújására, az egyiket egy éles alkatrész átdöfte, és a kiszökő levegő miatt pörögni kezdett a szonda. Ez megakadályozta, hogy a rendszer megfelelő irányba tájolja magát, és a hajtómű sem gyújtott be. A szonda rövid időre visszanyerte megfelelő helyzetét, a hajtómű pedig 9 másodperc erejéig begyújtott, majd a szonda ismét elvesztette a fonalat, a hajtómű pedig leállt.

Belátható, hogy a 9 másodperces gyújtás a 46 másodperc helyett nem sokat segített az újabb becsapódás elkerüléséért. A jövőre nézve az a döntés születet, hogy a légzsákokat a fékezőgyújtás legvégén fújják fel. Ez volt a puha landolásra tett kísérletek közül a tizedik kudarc.

Koroljov halála: a Misin-korszak

Koroljovot Moszkvába rendelték, hogy elmondja, miért vallott kudarcot a beígért siker, de a találkozóra sosem került sor. Koroljov meghalt. 1966. január 13-án került kórházba, hogy vastagbeléből eltávolítsanak egy tumort. Nem kisebb ember, mint maga az egészségügyi miniszter, dr. Borisz Petrovszkij, végezte a műtétet – Koroljov kérésének megfelelően. A műtét közben Petrovszkij egy jóval súlyosabb, „ökölnagyságú” tumort fedezett fel. Folytatta az operációt. Egy nagy véredény elpattant, Koroljov pedig kezdett elvérezni, keringése pedig – ami legyengült a munkatáborok robotjában – összeomlott. A lélegeztetésére tett kísérleteket megnehezítette, hogy állkapcsát az egyik őr eltörte a gulágon töltött évek során. Kétségbeesett erőfeszítéseket tettek újraélesztésére, de január 14-én halottnak nyilvánították.

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr15591874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása