Nem kézilabdapálya

2012.05.16. 09:30

"Robbanj fel!" - Gus Grissom, az első amerikai űrhajós kollégája ezzel a jókívánsággal akart elbúcsúzni világűrbe induló társától. Egy másik pedig a kézilabdázást a kabinban megtiltó figyelmeztetést rejtett el az igencsak szűkre méretezett űrhajó műszerfalán. Sorozatunkban megkíséreljük bemutatni, milyen volt amerikai - mitöbb: első amerikai - űrhajósnak lenni a hatvanas évek elején, ehhez kiváló forrást nyújt Alan Shepard visszaemlékezése, ami a "We Seven" (Mi, heten) c. könyvben jelent meg; ebből pár részletet próbálunk meg magyarra lefordítani.

"Gus Grissom később elmesélte egy barátjának, amit a fejében forralt, de végül mégsem tette meg. "A tesztpilóták körében – magyarázta Gus – van egy nyers mondás, amit előszeretettel használnak akkor, ha valamelyik társuk egy új repülőgépet indul „kifacsarni”. „Robbanj fel!” – kívánják ilyenkor. Kegyetlenül hangzik, de egy másik tesztpilóta számára nem az. Ő úgyis tudja, hogy bármikor felrobbanhat, ahogy azt is, hogy ez csak poén, amit azért mondasz, mert segíteni akarsz egy kicsit megnyugodni neki. Általában beválik. Aznap reggel, amikor Al Shepard az űrbe indult, végig vele voltam a készülődés során, és bennem motoszkált, hogy ezt a mondatot elmondjam Al-nek akkor, amikor a lifttel felment, hogy bemásszon a kapszulába. Tudtam, hogy nevetett volna rajta, és hogy bizonyára egy kicsit kisebbre húzódott volna össze ettől az a bizonyos gombóc a gyomrában. De amikor eljött az idő, addigra nekem is gombóc nőtt a gyomromban, és képtelen voltam kimondani."

[Eközben Alan így élte meg a történteket:] Sétálgattam egy kicsit, röviden újra beszéltem Gus-szal és John Glenn-nel. Különösképp meg akartam köszöni Johnnak azt a kemény munkát, amit tartalékosomként elvégzett. A földi személyzet egy része kissé feszültnek tűnt odafenn, de egyik asztronauta sem mutatta ezt ki.
5:20-kor lecsatlakoztattam a hordozható légkondícionálóm tömlőjét, levettem a védőkalucsnit a csizmámról, és bepasszíroztam magam a kapszula ajtaján. Hozzákötöttem a szkafanderem a kapszula oxigénellátó-rendszeréhez, ellenőriztem a szíjakat, amik majd szorosan tartanak az ülésben, és eltávolítottam azokat a biztosítótűket, amikkel a kapcsolók egyikét-másikát rögzítették, nehogy véletlenül elmozduljanak valamelyik állásukba.

John egy fecnire írt üzenetet hagyott számomra a műszerfalon, ahol senki más nem láthatta, csak én. Ez állt rajta: „Ezen a helyen tilos kézilabdázni”. Ott akartam hagyni, de mikor John látta, hogy a sisak mögül nevetek, elvigyorodott, és benyúlt érte. Szerintem emlékezhetett arra, hogy a kapszulába szerelt kamerák felvehetik az üzenetét, és ettől betojt. Ekkor már senki nem beszélhetett velem privátban. Már lecsuktam a „sisakrostélyt”, és az intercomra is rákötöttek. Sokan dugdosták be a kapszulába fejüket, hogy még egyszer, az utolsó pillanatban körülnézzenek; kezek nyúlkáltak be, hogy apró módosításokat végezzenek. Aztán 6:10-kor rámzárták az ajtót, és magamra maradtam. Néztem, ahogy a zárak elfordulnak, hogy meggyőződjem arról, teljesen bezáródtak-e." (Folyt.köv.)


Köszönetet szeretnénk mondani mindazoknak, akik indiegogo-kampányunkat - akár 5 dollárral is - de segítették! Bár ez a kampány végetért, továbbra is támogathatjátok a magyar holdjárót. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr814515847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pirx 2012.05.18. 14:23:43

Szerintem a "handball" kifejezés itt mást jelenthett! :)

ComLo 2012.05.18. 14:25:54

Biztos hogy kézilabda volt? Csaak azért kérdezem mert a kézilabda egy az USA-ban gyakorlatilag nem létezô sportàg, ha azt îrta biztoz van valami hàttértôrténete a dolognak.

Pirx 2012.05.18. 14:28:13

de.magyarnemet.hu/szotar/info/sid212672
Igaz, ez német, de szerintem az angol sem különbözik! :)

vaki78 2012.05.18. 14:39:57

Az Igazak c. könyv tanúsága szerint oda bizony a "kézimunkázni" szót írták, ami valóban egész más mint a kézilabda :)

Martian (törölt) 2012.05.18. 14:49:09

@vaki78: ez a pontos fordítás! :)
(zsebhoki) :)

gopuligo 2012.05.18. 15:21:13

@Martian: @vaki78: @Pirx: A konnotációk bizony fura dolgok. :_) Azt, hogy ki mire gondolt, nem tudni. Viszont biztos, hogy az előző kommentben szereplő sportnak erősen benne kellett lennie a jelentéstartományban, mert ennél kisebb dolgokért is járt a NASA-nál eltiltás. Igaz, később voltak ezek a magánakciók, de a NASA az első út alkalmából biztosan nem jutalmazta volna meg az "elkövetőt", ha egyértelműen az autoerotikus örömszerzésre utalt volna. Meg a "WE SEVEN" sem tegnap jelent meg, nyomtatásban ilyen "coming-out"-ot nehezen tudnék elképzelni az USÁ-ban hősként ünnepelt űrhajósok által írt könyvben...

Pirx 2012.05.18. 15:48:42

@gopuligo: Lehet, hogy igazad van, nem tudom. Tény, Lovell könyvében is említ olyan elszólásokat az Apolló 13-on, amiért összevonták a szemöldöküket.
De úgy gondolom, ez még belefér az űrhajósoknál. Gondolom, te is olvastad az igazakat. Vannak ott durvább kiszólások is.
De lehet, tényleg az a rossz, aki rosszra gondol! :)

Pirx 2012.05.18. 15:56:51

@gopuligo: Én úgy gondolom, ha az eredeti jelentésnél maradunk, az kissé erőltetett humornak tűnik. Miért nem tenisz? Vagy bármi. Miért egy olyan kifejezés, ami kétértelmű?

gopuligo 2012.05.18. 16:02:59

@Pirx: Azért az Apollo-program nagyon más volt. Shepard 15 percre ment a világűrbe, a holdutazások azért ennél valamivel tovább tartottak. :_) Utóbbi küldetéseken azért volt elég idő az unatkozásra is.
Másrészt a NASA épp Shepard esetében kényszeresen finomított például a "Don't fuck up, Shepard"-mondaton, amivel Al tulajdonképpen önmagát biztatta. Csak túl hangosan mondta ki. :_)

gopuligo 2012.05.18. 16:08:00

@Pirx: 15:56:51
Mert ezt játszották, és ezt nyilván nem titokban tették. Mit csináljanak, ha egyszer nem teniszeztek? (Vagy legalábbis nem olyan gyakran.) :_)
süti beállítások módosítása