Albert Einstein űrutazása

2013.06.04. 10:45

Einstein nevét viseli az Európai Űrügynökség ATV-4 teherűrhajója, ami a tervek szerint június 5-én startol Francia-Guyanáról egy Ariane-5 hordozórakéta tetején [ATV: Automated Transfer Vehicle, automata szállítójármű]. A túlnyomásos modult szivárgásügyileg ellenőrizték, és bepakolták az "utolsó pillanatos"-árukat is a fedélzetére. Most már a rakéta tetejére felkerült az orrkúp, a modult kívülről takaró védőborítás, ami a start során hivatott megvédeni az űrhajót és rakományát. Az úticél a Nemzetközi Űrállomás (ISS) lesz, ugyanakkor az ATV sok szempontból felér egy-egy rekordkísérlettel.
Az ATV-4 viszi magával a legtöbb árut, amit a típus története során egy űrhajóba belezsúfoltak – de ez a küldetés viszi el a pálmát azzal is, hogy mindössze két héttel a start előtt – súlyra és méretre is – rekordmennyiségű cuccal tömték meg.
Ennek ellenére még mindig az ATV-2 szállította a legnehezebb rakományt, és ez a csúcs most sem fog megdőlni. Az ATV-2-esen nyolc helyett sikerült hat rekeszbe bezsúfolni az árut, az így megspórolt tömeg pedig lehetővé tette, hogy több üzemanyaggal tölthessék meg a tartályokat. ESA.jpg
De vissza az ATV-4-eshez. Egy speciális eljárással, amit Late Cargo Access Means-nek (LCAM) becéznek megoldható, hogy nem kell egyszerre mindent bepakolni a raktérbe, hanem később is be lehet „csempészni” pár dolgot. Ez az Űrállomás asztronautái által is használt ajtón keresztül történik, és az sem akadály, ha az űrhajót már indítási, függőleges helyzetébe került. Ez az ajtó mindössze 80 centi átmérőjű, és egy speciális eljárással "koppanásig" kinyitható, így a három tengely mentén mozgatható teleszkópos állványzaton álló kezelőknek könnyebb besakkozni a méretesebb rakományokat is.
Az LCAM-rendszer teleszkópos karral is büszkélkedhet, ami szó szerint megkönnyíti a nehéz zsákok raktérbe helyezését. A kar elődje korábban csak 25 kilót bírt el, a mostani viszont már 75 kilós zsákokkal is megbirkózik. Így néz ki megpakolva az ATV-4:ATV-4_6M-01_bags.jpg

A fentiek miatt a zsákok múltbéli társaiknál 25 centivel hosszabbak is lehetnek, és a fejlesztések következtében 218 kilóval több árut lehet begyömöszölni az ATV-4-be, ami korábban elképzelhetetlen lett volna .

De mi az, amit utolsó pillanatban kell bepakolni egy űrhajóba?
Az egyik ilyen kései érkező ez a képen is látható dobozka, ami 44 különböző folyadékmintát tartalmaz.FASES1.jpg A dobozka egyébként nem hatalmas – 40x28x27 centi – ez azonban épp elég, hogy Luca Parmitanot, az Európai Űrügynökség asztronautáját egy időre elegendő munkával lássa el. Az ISS-en ugyanis ő elemzi majd mikroszkóp segítségével az alapvetően elképesztően lágy vizet, paraffint és hexánt tartalmazó fiolákat. A kísérlet legfeljebb két hónapig tarthat, ennél hosszabb idő után ugyanis az emulzió lebomlik - ez is magyarázza a kései bepakolást.

A fiolák mellett az ATV-4 ételt is visz magával, amivel alaposan megvizsgálják, hogy egy űrhajósnak milyen ételszükségletei is vannak a világűrben - ez a kísérlet is Luca kiváltsága lesz. A kísérlet nem túl bizalomgerjesztően néz ki. Jó hír, hogy a petri-csészékre emlékeztető energiabombák mellett még az asztronauták által a startot megelőzően kiválasztott „ínyenségeket” is visz magával az ATV-4.

Albert Einstein egy új mikroszkóppal is megajándékozza az ISS-t, ami az űrállomás Columbus-modulját gazdagítja majd. A rakomány érdekes része egy 3D-nyomtatóval készített, több szintes szerszámosláda, ami annyira törékeny, hogy nem bírná ki a start során fellépő erőhatásokat, így a szerszámok külön csomagban érkeznek – a kettő egyesítése vélhetően szerez pár felhőtlen percet az asztronauták számára.

toolbox.jpgtools.jpg
A teherűrhajó egyik legnagyobb súlyú rakománya egy tartalék vízpumpa, ami szintén a Columbus-modul felszerelését egészíti ki. Az egység 80 kilós, és zsákok helyett közvetlenül a raktér rekeszeire erősítették. A jelenlegi vízpumpát 2008-ban vitte fel az Űrállomásra az Atlantis űrsikló.
P1140663_KOUROU1.jpgA rakomány részét képezik az új gázálarcok, amiket az ISS legkülönbözőbb pontjain helyeznek el egy esetleges tűz esetére (ld. balra). A rakomány több mint 1400 tételből áll: ezeket akkurátusan kellett rögzíteni, és a fogkeféktől a szerszámosládákon át a pólókig mind-mind tanúsítvánnyal rendelkezik, ami igazolja, hogy az áru nem ereget magából mérgező gázokat a Nemzetközi Űrállomás légterébe. A fejleményeket ezen a linken lehet figyelemmel kísérni.

Lájkoltad már a Puli Space-t a Facebookon? Folyamatosan olvashatsz friss hazai és nemzetközi híreket a Hold-kutatásról, űrgépek fejlesztéséről, támogatóinkról!
-------------
TÁMOGASS MINKET!
Lépj be a Kis Lépés Klubba vagy vállalkozásként irány a Puli Indítóállás! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén is magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp...

matrica_nyomd-meg_sm.jpg

Szerző: gopuligo

5 komment

Címkék: migrate

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr355343218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link elek 2013.06.05. 16:22:50

Vagy 5x drágább, mint a SpaceX Dragonja

Tipikus europai projekt, utanozzak(uk) az amerikaiakat, csak sokkal dragabban

hld 2013.06.05. 23:34:16

@Link elek:
Dragon dry mass 4,200 kg, payload to ISS 3,310 kg.
ATV weighs 20.7 tonnes at launch and has a cargo capacity of 8 tonnes:

Ez mond neked valamit?

Link elek 2013.06.06. 08:57:06

@hld:
igen.
kbasz kevesse hatkony a dragon
7667/20750 = 36.9% a hasznos tomeg
a dragonnal 78.8%
Még 3 dragont felloni is olcsobb, mint ATV-t

NASA awarded a $1.6 billion Commercial Resupply Services (CRS) contract to SpaceX. The contract called for 12 flights to the ISS, with a minimum of 20,000 kg (44,000 lb) of cargo carried to the ISS
1600million/12=133million$ kifejlesztessel egyutt

The development cost of the ATV was approximately €1.35 billion,[18] and each ATV spacecraft costs about US$300 million, not including launch costs
4 ATV ment eddig fel, de ha feltesszuk, hogy lesz 12, mint a dragonbol, akkor az 1350million euro=1771 millio$ 12-vel osztva 147.5mill$, vagyis a fellovesenkent 447.5millio$-ba kerul, ha nem megy fel 12, vagy idokozben emelkedik az ára (ami valoszinu) akkor ennel is jelentosen dragabb.

Az europai urprogram egy krva draga bohockodas

Link elek 2013.06.06. 09:00:02

@hld:

Amit az elobb irtam az csak a kapszula ára, arra jon meg a felloves ára.

És mivel kisebb a dragonon a haszontalan tomeg, ezert a fellovese _SOKKAL_ olcsobb, kisebb raketa is eleg hozza.

hld 2013.06.06. 10:51:20

@Link elek: "haszontalan tomeg" :) vicces vagy. A ATV "haszontalan tomeg"ének jelentős részét hajtóanyag teszi ki, amivel megemelik az űrállomás pályáját, és ami nélkül az egész szerkezet lehullna. A Dragon erre képtelen.

És ahhoz képest, mennyi a "haszontalan tömeg" rajta és milyen "bohóckodás" az egész, az amerikaiaknak mégis kell az Orion űrhajójukhoz. Ezek szerint mindenki téved csak te nem...
süti beállítások módosítása