Űrforda

2012.08.24. 09:30

Carrying_the_Fire_1.jpgVajon Neil Armstrong volt a legjobb asztronauta, vagy mindössze mázlija volt, hogy őt választották ki arra, hogy elsőként sétáljon egy másik égitesten? Erről is mereng Michael Collins, aki 1969. július 16-án - 43 éve - indult útjára az Apollo 11 fedélzetén Neil Armstrong és Buzz Aldrin társaságában. Az alábbiakban "Carrying the Fire" című könyvéből fordítunk le pár részletet magyarra:

"A Gemini 4 tartaléklegénységét Frank Borman és Jim Lovell alkotta. Deke rendszere alapján – ami ekkor még épp csak körvonalazódott - egy adott küldetés tartaléklegénysége két űrrepülés kihagyása után a sorban következő harmadik küldetés elsődleges legénysége lett. (Esetünkben Bormanék a Gemini 7-re kerülnek). Ettől eltekintve a Tizennégyek tudni akarták, kikből áll majd a tartaléklegénység. A Nagy Koponyák ugyanis elfogytak.
A Hetek közül ekkor már csak hárman voltak aktívak (Grissom, Cooper és Schirra), őket ebben a sorrendben osztották be a Gemini 3, 5 és 6 küldetésekre. Glenn visszavonult, Carpenter a Haditengerészettel víz alá merült, Slayton és Shepard pedig nem repülhetett: előbbi szívritmuszavara, utóbbi egy belsőfül fertőzés miatt, ami szédülést okozott.

A Gemini-programban a Kilencek közül mindenki az elsődleges legénységbe került, vagy legalábbis erre számíthatott. Ez volt a sorrend: Young (Gemini 3), McDivitt (Gemini 4), White (Gemini 4), Conrad (Gemini 5), Stafford (Gemini 6), Borman (Gemini 7), Lovell (Gemini 7), Armstrong (Gemini 8), See (Gemini 9). Vegyük észre, hogy Neil Armstrong repült a csoportból utoljára (Elliott  See ugyanis meghalt.)
Vajon a legjobbat tartogatták utoljára, vagy mindössze mázlija volt, hogy őt választották ki arra, hogy elsőként sétáljon egy másik égitesten?

Egyértelművé volt, hogy a tartaléklegénységeket is fel kell tölteni valakikkel, őket ésszerűnek látszott a Tizennégyek közül válogatni - még a Gemini 7 legénységének bejelentése előtt.
Arra számítottam, hogy érdemeink alapján rangsorolnak minket. Amikor június végén megtudtam, hogy Ed White-tal közösen alkotjuk a Gemini 7 tartaléklegénységét, addigra már tele voltam bizonytalansággal és kétséggel, amit a szkafanderekkel kapcsolatos problémák, valamint a Gemini 4 űrséta előkészítő munkálataiból való kimaradásom okozott.

A bejelentés, hogy a tartaléklegénység egyik tagja lettem, nagy pillanat volt: az elismerés vagy elfogadás első jele az MSC-nél töltött tizennyolc hónapom alatt. Fogalmam sem volt arról, hogy Deke vagy Al mit gondol rólam, és milyen benyomást tettem rájuk. Arra tippeltem, hogy valószínűleg nincsenek tisztában azzal, hogy tulajdonképpen mit is csinálok, mivel foglalkozom, és ezért valószínűleg azokat részesítik előnyben, akik állandóan irodáikban sürögnek-forognak, folyton kikérik a véleményüket, tanácsaikat, és a döntésekben is segítségüket kérik. Meg azokat, akikkel együtt utaztak és buliztak.
Amolyan magányos farkas voltam - már csak a szkafander-fejlesztés elszigetelt jellege miatt is, és messze, kinn a periférián éreztem magam, bár csoporttársaim körében jó volt a fogadtatásom, és – szerintem – tiszteltek is engem.

Akármi is állt a háttérben, nem sok időm maradt a spekulációra, mivel azonnal beszippantott a nyüzsgés és az izgalom, hogy végre egy legénység tagja lehetek – még ha csak tartaléklegénységről van is szó. Épp egy geológiai terepgyakorlaton kellett volna részt vennem, amit örömmel visszamondtam. Az űrsétához szükséges felszerelések problematikáját egyik pillanatról a másikra úgy dobtam el, mintha égetné a kezemet, és teljes mellszélességgel belevetettem magamat a Gemini 7-es munkálatokba.

Arra sem volt időm, hogy Deke „két küldetés kimarad, a harmadikkal repül” rendszeréről ábrándozzak, ami alapján úgy tűnt, hogy a Gemini 10 elsődleges legénységébe kerülök majd. A Gemini 10 azonban ekkor még fényévekre volt, a Gemini 7 útját viszont decemberre tervezték. Vészesen fogyott az idő, és pokoli sokat kellett addig még tanulnom. Mivel az eddigiek során főként Apollo-s problémákra koncentráltam, a Gemini alapjai sajnálatosan kimaradtak nálam. A három úriember, akikkel együtt dolgoztam (Borman, Lovell és White) mégsem malmozhatott addig, amíg behozom a lemaradásomat. Úgyhogy, nagyon kellett csipkedni magamat.

Nem könnyítette meg a dolgomat, hogy kitartó köhögésem rosszabbodott: éjszakánként már be is lázasodtam, végül vírusos tüdőgyulladást állapítottak meg nálam. Így nem repülhettem vadászgépemmel, ami azt jelentette, hogy ha ők T-33-asaikkal, illetve T-38-asaikkal elutaztak valahová, nekem szégyenszemre úgy kellett utánuk kullognom, ahogy azt a repülőgépjáratok és a menetrend lehetővé tette.
Szerencsére Borman ekkorra időzítette az éves szabadságunkat, ami megváltás volt a számomra. Pat-tel és a gyerekekkel egy csodálatos hetet töltöttünk el Padre Island-en, a mexikói határ északi oldalán, egy Texas partjai közelében fekvő háborítatlan szigeten. Bár a szinte trópusi nap alatt ropogósra sültem, legalább a köhögésem elmúlt, és Houstonba már tettre készen és optimistán tértem vissza."

Facebook-challenge: Fogadást kötött egymással a német Part-Time Scientists és a Puli, a magyar csapat. A tét az, hogy az ország lakosságának arányában melyik csapatnak lesz több lájkja. Úgyhogy csatlakozz facebook-oldalunkhoz! Noha jó úton haladunk, és már a hatezres határ a következő cél, nagyon bele kell húznunk, mert a németek sem tétlenkednek: náluk jelenleg 1,417 lájk jut 1.000 lakosra, esetünkben ez csak 0,584 - közel két és félszer több van a Part Time Scientists-nek.

Mindenkit várunk - Go Puli Go!


.... és juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

Sorozatunk korábbi részeit itt megtalálod. Ha érdekelnek a Puli és az asztronauták kalandjai, rakd blogunkat a kedvencek közé, és gyere vissza máskor is: http://pulispace.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr14729045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása