Holdutazás előtt

2012.12.10. 09:30

Carrying_the_Fire_1.jpgAz Apollo-1 tragédiáját követően mintegy ötezer változtatást eszközöltek a mérnökök az Apollo parancsnoki és műszaki egységén. Erről is beszámol Michael Collins, aki 1969. július 16-án - 43 éve - indult útjára az Apollo-11 fedélzetén Neil Armstrong és Buzz Aldrin társaságában. Az alábbiakban "Carrying the Fire" című könyvéből fordítunk le pár részletet magyarra:

"Az Apollo-8-cal kapcsolatos teendők közül a legfontosabb és a legkevésbé átlátható a pályaszámítás volt, aminek során a számítógépek mindenféle számokat állítanak elő, ezeket pedig vészhelyzet esetére el kell raktározni. Például, ha a Hold felé menet gond adódna – mondjuk, szivárog az oxigén – nem csak fogjuk magunkat, megfordulunk, és hazajövünk. A pályát alaposan ki kell elemezni, és számításba kell venni a Föld, a Hold, sőt, még a Nap gravitációs vonzását is. Kiderülhet, hogy az űrhajónak egész egyszerűen nincs elegendő üzemanyaga ahhoz, hogy leküzdje a Hold tömegvonzását. Ez esetben hagyni kell, hogy a Hold nyerje meg a kötélhúzást, és repítse át az űrhajót a háta mögött - majd csak ezután lehet begyújtani a hajtóművet, és hazajönni.

Lehetnek olyan helyzetek is, amikor a nagy üzemanyag-fogyasztással járó gyors visszatérés, vagy a lassú, de gazdaságos hazaút közül kell választani – attól függően, hogy mennyire járják a végüket az életfenntartó rendszerek, illetve mennyire van fogytán az üzemanyag.
Ezeket mind-mind be kell táplálni a számítógépbe, majd egy könyvtárra való válasz érkezik. Szükség esetén a megfelelő értéket csak le kell kapni az egyik polcról, és egy hónap munkáját pár perc alatt már lehet is alkalmazni. Borman ezt a kérdést érintette egy repülés előtti sajtótájékoztató alkalmával. „…A Hold felé vezető úton rendszeres időközönként lehetőség van a küldetés megszakítására, de végül eljutunk arra a pontra, ahonnan gyorsabban haza lehet jutni, ha egyszerűen továbbmegyünk, és megkerüljük a Holdat, mintha megszakítanánk a küldetést [és visszafordulnánk.].”

Mint később kiderült, Bormannek nem volt szüksége erre az információra, viszont navigátorának, Jim Lovellnek pár évvel később már annál inkább. Amikor egy tartály robbanását követően Lovell, Swigert és Haise az Apollo 13 küldetésén elvesztette oxigénjének javarészét, életüket a Houstoni számítógépnek és a pályaszámító manóknak köszönhették.
Borman ugyanezen a sajtótájékoztatón egy másik lényeges dologra is rátapintott, ez pedig nem volt más, mint az Apollo-8 katalizátor szerepe: óriási nyomás alatt vannak az emberek, hogy tisztába tegyék a dolgokat, nehogy útközben potyogjon ki egy-két csontváz a szekrényből. A küldetés mindenkit rákényszerít arra, hogy hangot adjon azoknak a kételyeknek, amik az otthontól való ilyen mérvű elszakadás kapcsán esetleg felmerülnek bennük. A Hold végre konkrét valósággá válik, és nem csak valami távoli hely marad, ahova elméletileg el lehet jutni. „… Mi terveztük az Apollo-t, mi mondtuk, hogy elmegyünk a Holdig, és … most, amikor végre eljutottunk a részletkérdésekig, és kijelentjük, hogy tényleg indulunk, az emberek kissé viszolyognak a gondolattól.” Borman folytatta: „Ugyanakkor nincsenek kétségeim a szerkezetet illetően.”

Nem tudom, milyen idegekre, gondolkodásra, vagy négylevelű lóherére van ahhoz szükség, hogy minden kételyt eloszlassunk önmagunkban az űrhajóval kapcsolatban, de a magam részéről én inkább Jerry Lederer, a NASA biztonsági főnöke által három nappal a repülés előtt mondottakkal azonosultam. Bár az utazás kevesebb ismeretlenből áll, mint Kolumbusz esetében, mondta Jerry, „a küldetés rengeteg kockázattal jár, köztük valószínűleg olyanokkal, amit még csak nem is látunk előre. Az Apollo-8 5 600 000 alkatrészből áll, másfélmillió különböző rendszerből, alrendszerből tevődik össze, és ugyanennyiszer szerelték is. Mégha minden 99,9 százalékos megbízhatósággal működne, akkor is ötezerhatszáz meghibásodásra számíthatunk….”

CAPCOM-ként a feladatom az volt, hogy a Küldetésirányítás szóvivője legyek, amikor a legénységhez beszélek, illetve a legénység hangja legyek a Küldetésirányítás számára. Ötezerhatszáz meghibásodással rengeteg témánk lehet, amiről beszélhetünk majd. Johnson elnök fejében valószínűleg a berendezés meghibásodásána gondolata is járhatott, mivel az alábbi üzenetet küldte a legénység részére: „Biztos vagyok benne, hogy a világ legkifinomultabb szerkezete kiválóan kiegészíti majd asztronautáink bátorságát. Ha ez így lesz, garantált a küldetés sikere.” Feltéve, hogy jól működik. Igazából a helyzet nem volt annyira rossz, mint azt Wally repülése is demonstrálta - az űrhajó figyelemreméltóan megbízhatónak bizonyult. A szörnyű tűzeset a maga módján megtette a hatását: a tragédiát követő áttervezés során közel ötezer módosítást hajtottak végre a parancsnoki és műszaki egységen.

A Saturn V viszont már sokkal ingoványosabb terep volt. Habár az 501-es közel tökéletes repülést hajtott végre, az 502-esről ugyanez már nem volt elmondható, és éppen csak felkapaszkodott a földkörüli pályáig: az első rakétafokozat durván rázkódni kezdett, a második rakétafokozat öt hajtóműve közül kettő leállt, és az irányításért felelős rendszer pedig mindezt megtetézte azzal, hogy a járművet olyan pályára állította, aminek a Földtől legtávolabbra lévő pontja százhatvan kilométerrel magasabban volt a kelleténél. És most itt állunk, december 21-én, készen arra, hogy az 503-as elrepítse a 103-as parancsnoki és műszaki egységet a Holdig."

Facebook-challenge: Fogadást kötött egymással a német Part-Time Scientists és a Puli, a magyar csapat. A tét az, hogy az ország lakosságának arányában melyik csapatnak lesz több lájkja. Úgyhogy csatlakozz facebook-oldalunkhoz! Noha jó úton haladunk, és már a hétezres határ a következő cél, nagyon bele kell húznunk, mert a németek sem tétlenkednek: náluk jelenleg 1,701 lájk jut 1.000 lakosra, esetünkben ez csak 0,663 - jó két és félszer több van a Part Time Scientists-nek.

Mindenkit várunk - Go Puli Go!


.... és juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

Sorozatunk korábbi részeit itt megtalálod. Ha érdekelnek a Puli és az asztronauták kalandjai, rakd blogunkat a kedvencek közé, és gyere vissza máskor is: http://pulispace.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr454957263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása