Apollo 1
2012.04.24. 09:30
Nehéz úgy beszélni az Apollo-program bármelyik „járatáról”, hogy ne említsük meg az Apollo 1 tűzesetét. Sokan úgy hiszik, hogy az Apollo-program talán sose járt volna sikerrel az Apollo 1 tragédiája nélkül, annyi azonban biztos, hogy Gus Grissom, Ed White és Roger Chaffee halála egészen biztosan hozzájárult ahhoz, hogy az Apollo 13 legénységének nem kellett meghalnia a világűrben. Így vélekedik Jerry Woodfill, a NASA mérnöke, aki szerint 13 oka van annak, amiért a három asztronauta túlélhette az életveszélyes kalandot.
"Mindig is úgy gondoltam, hogy a korai űrmissziók közül a legnagyobb bátorságra az első legénységnek volt szüksége. Legyen szó akár Al Shepardról, az Apollo 1 legénységéről vagy John Youngról és Bob Crippenről, az első űrsikló asztronautáiról, a mindenkori legnagyobb veszélyt egy új űrjármű első startja jelenti az űrbe. A tervezési vagy gyártási hibák miatt ugyanis az első út akár halálos is lehet" - állítja Jerry, a NASA nyugalmazott mérnöke.
1967. január 27-én az indítóálláson egy gyakorlatra került sor a legénységgel a fedélzeten, ez azonban tragédiába torkollott: rövidzárlat miatt tűz ütött ki az Apollo 1 parancsnoki egységében (ld. fenti kép). A kapszulában tiszta oxigén volt, emiatt a tűz gyorsan halálos méreteket öltött: a háromtagú személyzet elevenen megégett mielőtt ők, vagy a földi személyzet közül bárki kinyithatta volna a zsilipajtót. Habár soha nem azonosították be a tűz pontos keletkezési helyét, a wikipedia szerint a gyilkos rövidzárlat épp Grissom parancsnoki ülése mellett történt. A tragédia tervezési és építési hibák széles skálája miatt következhetett be az Apollo parancsnoki modul ezen korai verziójában. Az eset miatt az emberes küldetések 20 hónapig, a hiányosságok kijavításáig parkolópályára kerültek.
„Azt feltételezni, hogy a három bátor asztronauta elvesztése hozzájárult az Apollo 13 megmeneküléséhez szinte nevetséges, de a bizonyíték sokkoló. Grissom, White és Chaffee hozzájárulása az Apollo 13 megmentéséhez még inkább hősiesebbé teszi őket, mint amennyire amúgy is azok voltak, amikor életüket adták azért, hogy az ember eljusson a Holdra.”
Az egész helyzet ironiája összefügg az ominózus zsilipajtóval. Gus Grissomnak már volt egy halálközeli élménye a Mercury kapszulájában, amiben az óceánba való visszatérést követően kis híján meg is fulladt: a kapszula ugyanis elsüllyedt. Az incidens az Apollo zsilipajtajának áttervezéséhez vezetett - el akarták ugyanis kerülni a Liberty Bell 7-tel történt eset megismétlődését.
Sajnos ez egy olyan zsilipajtó megépítéséhez vezetett, amit az Apollo 1 legénységének halála után sikerült csak kinyitni. Mindazonáltal a körülmények úgy hozták, hogy Gus, Ed és Roger áldozata más, Holdra utazó legénység életét mentette meg.
A NASA ugyanis csak az Apollo 1 tragédiáját követően tért át a nem gyúlékony anyagok használatára, ezzel téve tűzbiztossá a jövőbeli Apollokat, valamint az indítóálláson várakozó űrhajó kabinjában tiszta oxigén helyett földfelszíni levegőkoktélt kevertek ki. Az Apollo 13 szempontjából életbevágó volt, hogy a rövidzárlatok megelőzése érdekében addigra már minden elektromos csatlakozót szigeteltek.
„Minden csatlakozót és drótot szigetelőanyaggal vontak be, ami ellenállt a nedvességnek. Ha az Apollok parancsnoki modulját és műszaki egységét nem tették volna tűzbiztossá, az Apollo 13 nagy valószínűséggel nem élhette volna túl a légkörbelépést. A hideg, nyirkos parancsnoki modul belsején az asztronauták által kilélegzett levegőből kicsapódott a pára: a vezérlőpanelek mögött is vízcseppek voltak.”
Woodfill szerint amikor az Apollo 13 parancsnoki modulját a légkörbelépés előtt aktiválták, a vízcseppektől az egész belseje lángba borult volna, ha nem lett volna tűzbiztos. A páracseppek azonnal rövidzárlatot okoztak volna a kapcsolótáblában és a huzalozásban.
Amerika soha nem szállhatott volna le a Holdra az Apollo 1 nélkül. Ha tűz ütött volna ki a Hold felé menet, az a holdraszállási szándékot is rövidre zárhatta volna. „Képzeljék csak el a világ rettenetét egy ilyen esetben, amint hallani a személyzet fájdalmas kiáltásait az űr mélyéből: Tűz ütött ki az űrhajón.”
Az Apollo 1 balesetét követően használt tűzbiztos technológia megelőzte ennek bekövetkezését az Apollo 13 fedélzetén, ez is kellett ahhoz, hogy a legénység túlélje a küldetést.
Háztáji Puli
Múlt hét csütörtökön és pénteken (április 19-20.) egyik geográfus csapattagunk is részt vett a NASA, az ESA és a DLR által szervezett berlini European Lunar Symposiumon. Deák Márton megkísérelte összefoglalni az eseményt. Íme: "Kábé 40 előadó gyűlt össze, többen megtévesztően Európán kívülről. David Kring az LPI egyik legkiválóbb kutatója, Gregory Schmidt, az NLSI egyik vezetője vagy Manabu Kato, a Kaguya küldetés egyik vezetője és Anton Sanin a Roszkozmosztól mind-mind remek előadásokat tartottak. A konferencia nagyon jól sikerült, esélyes hogy évente ismétlődő esemény legyen belőle.
Az eseményen egy külön szekció foglalkozott a GLXP ügyes-bajos dolgaival, ezen a csapatok is bemutatkozhattak. Mindannyiunknak egy kicsit meglepő módon hatalmas volt az érdeklődés, pedig a párhuzamosan futó szekcióban olyan konkurrens témák voltak napirenden, mint amilyen a holdi spektroszkópia és a plazmafizika.
Összesen négy csapat volt jelen, valamennyien európai kötődésűek is: a FREDNET, a Synergy Moon, a Team Italia, és mi. (Az első két csapat hivatalosan amerikai, de sok helyen ott vannak.)
A nemzetközi szakvélemény még mindig kétkedve néz a GLXP-re, de egyre többen veszik készpénznek azt, hogy legalább egy GLXP csapat eljuthat a Holdra.
Alex Hall, a GLXP főigazgatója és a többi csapat képviselője szerint másoknak is nagyjából az a gondjuk, mint nekünk: a pénzhiány. Néhányan ezen részben túlléptek (például a román Arca), de egyelőre senkinek sincs meg a megfelelő kerete a Holdra jutáshoz - így lehetséges szövetségesünknek, az Astroboticnak sem. Abból, hogy ettől nem rettennek vissza, nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ők is a kis lépések elvét tették magukévá.
Alex szerint változások várhatók a GLXP-ben. A legfontosabb, hogy erősíteni akarják a csapatok közti kooperációt, mert az a tapasztalat, hogy nagy a leforgácsolódás - tényleges kiesés, vagy egyszerűen csak lemaradás képében. Egy másik fontos változás, a Mooncast lehetséges csökkenése. Élőképet tuti nem kell majd küldeni, de esélyes az is, hogy a 10-20 kbyte/sec-es adatforgalom elég lesz."
Juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba, kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Sólyomszem 2012.04.25. 15:57:48
LEndy 2012.04.25. 17:29:45
Mészáros Laci 2012.04.25. 17:54:04
Olvastam Az igazak c könyvet, ami a NASA-t mutatja be nagyjából a háború vége és az első űrrepülések közötti időszakban, később pedig a filmet is megnéztem. Sok egyéb mellett erre is választ ad...
Mészáros Laci 2012.04.25. 17:58:05
Az Apollo 1 balesetét követően nem csak az elektromos csatlakozókat vizsgálták át, hanem a kabin egész belsejét újratervezték. Az űrhajósokat előléptették majomból emberré, és aktívan részt vettek az áttervezésben. Például ennek volt köszönhető, hogy az Apollo 12 egyáltalán le tudott szállni a Hold felszínére.
lutria 2012.04.25. 18:10:54
savanyujóska 2012.04.25. 18:12:15
biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2012.04.25. 19:41:23
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.04.25. 19:53:23
A sors fintora, hogy az űrhajósok javaslatára a fejlesztések között már szerepelt ekkor a kifelé nyíló ajtó, amit egy kar meghúzásával ki tudtak volna lökni - csakhogy az Apollo-1-re még nem ez került.
zsebatya 2012.04.25. 20:26:06
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.04.25. 23:48:28
vagy csak rosszul olvasom a szöveget?
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 00:23:51
dajong 2012.04.26. 08:23:23
Takács Bálint 2012.04.26. 12:06:56
Grissom, Mercury-val történt balesetéről annyit, hogy rejtélyes módon beindultak a pirotechnikai töltetek, amelyek a kifelé nyíló ajtót, kidobták az óceánba. A mérnökök állították, hogy ez a vésznyitási folyamat magától nem indulhatott be, de aztán hagyták az egészet, elvégre az asztronauták, hősök. A második "érdekes" pont ebben a balesetben, Grissom majdnem megfulladása volt, ugyanis a helyszínre érkező helikopter pilótája, teljes lelki nyugalommal bíbelődött a vízzel megtelő kabin kimentésével, miközben Grissom majdnem megfulladt, ugyanis a pilóta úgy tudta, hogy az űrruha úszóképes. Ez igaz is lett volna, ha Grissom, tartja magát a protokollhoz, de sajnos elfelejtette a ruha egyik szelepét lezárni, ami így szép lassan megtelt vízzel, amíg ő a süllyedő kabin mellett a vízben kapálózott. Szerencsére, egy másik helikopter még időben ki tudta menteni.
A tisztelt cikkírónak pedig üzenem, hogy a balesetet okozó ajtó, egy sima ajtó és nem "zsilipajtó" volt. Zsilipajtó a parancsnoki modul és a Lunar Modul között volt, de ezen a korai parancsnoki modul példányon ez az ajtó még nem is volt ott, ha jól tudom.
BiG_ 2012.04.26. 15:47:05
Ha még kívülről bekenik szappanoldattal is a kabint, láthatják, hol ereszt :-)
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 20:43:30
Hogy a földi légkörhöz való túlnyomást miért oxigénnel oldották meg, miért nem levegővel vagy bármilyen keverékkel, arról gőzöm sincs. Nekem a "tiszta oxigén" hallatán minden alkalommal a szikrázva égő fém jut eszembe. Ha a tervezők arra is kíváncsiak voltak, hogy lesz-e valami probléma az oxigénlégkörrel, azt talán úgy kellett volna próbálgatniuk, hogy nincs bent három széltől is óvott, értékes és világhíres emberük. Főleg ha már külön problémát is jelentett a levegővel való ellátásuk.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 20:55:27
Takács Bálint 2012.04.28. 11:46:46
Az összeesküvés elmélet hívőknek, kis táptalajt adott, hogy sosem hozták nyilvánosságra a balesetről készült hangfelvételt, illetve annak leiratát.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.28. 16:18:51
Az űrhajósoknak itt esélyük sem volt. Sőt, ha a kabinajtó kirobbantható lett volna, kérdés, hogy akkor is megmenekült volna-e mindegyikük. Hiszen onnan azért nem lehet csak úgy kivetődni. Szegény Grissomnak az ördög mindenképpen akart egy halálos kabinajtót fabrikálni, az első nem sikerült, a második már igen. Kár értük, ahogy minden rendes emberért is kár.
Takács Bálint 2012.04.29. 01:47:26
Grissom társainak többször is bírálta a kabin kivitelezésének minőségét, de a feletteseinek nem mert szólni, nehogy eltávolítsák a programból. Ismerős helyzet a NASAnál.