Hawai'i napló 1.
2013.12.07. 09:00
Team Puli Mission Maunacast Field Crew naplója.
Dr. Pacher Tibor | Pathy Miklós |
2013. december 4.
Ma, szerda este, 28 órás út után - ha a repülők indulását és leszállását vesszük, amúgy "háztól házig" jó 32 óra volt - megérkeztünk Hilo-ba, Hawai'i Nagy Szigetére. Frankfurt és Los Angeles voltak az állomások. Maga az út különösebb események nélkül zajlott, Grönland felett volt egy rövid szakasz, ahol "göröngyös" volt a levegő, magyarul eléggé dobálta a szél a Jumbót. Meg persze némi gyereksírás a fedélzeten, de közel 12 órás levegőben tartózkodás közben ezt nem igazán lehet rossz néven venni.
Korán indult a nap, háromkor ébresztő, kávé, egy pár falat még, egy utolsó ellenőrzés, hogy mit felejtünk itthon :-), aztán irány Ferihegy. Két extra csomagunk van, a saját dolgainkon kívül - két Puli prototípus rover, szépen bent az utazóládájukban (thx Pakflatt!). Némi számolgatas után megvan, hogy mennyit kell fizetnünk az extra "kutyatranszportért" - indulhatunk, Puli goes Hawai'i!
Pulikat a szalagra :-)
Csendélet Los Angelesben - Tim Bradley International Airport
Este aztán, helyi idő szerint röviddel kilenc óra után simán landolt a United Airlines 1004-es járata. A Hilo International reptéren már várt ránk vendéglátónk, John Hamilton, a PISCES - Pacific International Space Center for Exploration Systems - egyik vezetője. Megérkeztünk, indulhat a Mission Maunacast!
A Puli a hilo-i reptéren. Mindkét roverünk itt van, a marokkói veterán I2.0 és a Madridot megjárt I2.5 is.
2013. december 5.
Az első teljes nap a Nagy Szigeten. Egész jól aludtunk, a 11 órás időeltolódást segít áthidalni a tegnapi hosszú út. de némi jelei azért vannak a jet lag-nek, van mikor napközben előjön a fáradtság. A hotel a tengerparton van, reggelinél a teraszon azonnal megjelennek a verebek és egyéb kosztos madarak, elég egy percre elmenni az asztaltól kávéért. És persze a látványban már ott van a hawaii feeling :-)
Reggeli a Naniloa Resorts teraszán.
Reggeli után felhívjuk Christian-t - ő a PISCES Operations Manager-e, azaz ő felel azért, hogy a terepen minden rendben menjen. John ma egy elmaradt NASA-látogatást pótol be - ez az októberi USA adminisztrációs leállásának az utórezgése -, több terephelyszínt járnak be, őt nem látjuk majd csak holnap. Christian öt perc múlva itt is van a szállodánál. Bepakoljuk a két rovert és megyünk be a PISCES irodájába megnézni, hogy viselték a Pulik az út viszontagságait.
Box damage: az I2.5-ös Puli szállító láda sarokerősítője acel. Kb. három milliméternyit nyomódott be.
Az első vészjósló jeleket már Los Angelesben láttuk - az Egyesült Államokba történő belépéskor át kell esni az útlevél- és csomagellenőrzésen -, a reptéri csomagkezelés vagy a raktérbeli mozgás látható nyomokat hagyott mindkét Puli utazóládáján, annak ellenére, hogy kimondottan masszív készítés mindkettő. Az út során valahol akkora ütést kapott az egyik láda, hogy az acél sarokerősítője szimplán lelapult. Nyitás után az I2NECK1 látványa nem örvendeztetett meg bennünket: a három szabadsági fokú mozgást biztosító kameranyak nem bírta a sok g-nek megfelelő gyorsulást - becslésünk szerint egy igazi indításkor közelébe sem jövünk egy ilyen terhelésnek -, és a függőleges tengely korüli forgatást blokkolta.
Nem volt mit tenni, szét kellett szedni a nyakat, és megpróbálni helyrehozni a kárt. Ami Mikinek köszönhetően nagymértékben sikerült, a fő funkciók ismét elérhetők. De azért óvatosak maradunk, és reméljük a Mauna Kea teszthelyszínein is minden rendben lesz.
Ismét működik az I2NECK1.
Az I2.0-nál igazából nem volt gond, hamar készen állt a pénteki bevetésre - első "fellépésünk" az 'Imiloa Astronomy Center-ben lesz holnap délelőtt, 9:00-12:30 között. Utána pedig jön majd a Technical Readiness Review - ami kb, annyit tesz hogy Technikai készültség ellenőrzése - a PISCES kollégákkal. amin megnézzük, hogy minden renben van-e a vasárnap kezdődő tesztsorozatra.
Hogy minél jobb eredményt tudjunk elérni a távoli szigeten, mindenkinek a segítségére szükségünk van - a Tiedre is. Kis Lépés Klubunkon keresztül támogathatod tereptesztünket, akár rendszeres előfizetéssel is; a teszt helyszíni költségeihez pedig az indiegogo közösségi finanszírozási kampányunk segítségével járulhatsz hozzá.
Segíts Te is, hogy Magyarország lehessen az első európai nemzet, amely eljut a Holdra!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.