Magassági rekord

2012.10.12. 09:30

Carrying_the_Fire_1.jpgAz Agena hajtóművének a maga 72500 N tolóerejével mindössze tizennégy másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy 765 kilométer magasra emelje a Gemini 10 űrhajósait. Ez akkor űrhajózás-történeti rekord volt. Erről is beszámol Michael Collins, aki 1969. július 16-án - 43 éve - indult útjára az Apollo 11 fedélzetén Neil Armstrong és Buzz Aldrin társaságában. Az alábbiakban "Carrying the Fire" című könyvéből fordítunk le pár részletet magyarra, a könyvben Gemini 10-es kalandjairól is mesél:

"Miközben John fortélyosan pilótásdit játszik, én Agena kódolóegységem társaságában digitális számítógépnek tettetem magam: 030-021-250-140-211-070 - ezt a rövid, tizennyolc számjegyű üzenetet küldöm át az Agenának. Lefekvésig még további 144 számot üzenek meg neki. Most ez a hajtóművünk; szükségünk van az üzemanyagára ahhoz, hogy felrepítsen minket bátyjához: a Gemini 8 Agenája ugyanis valahol fölöttünk van. A 8-as Agena élettelenül kering 400 kilométeres magasságban. Nem lesz világítása, és nem reagál majd a radarunkra sem. A földön hozzávetőlegesen tudják, merre jár, és saját Agenánk hajtóművének erejét arra használjuk, hogy a földi kalkulációk alapján olyan helyre vezessen minket, ahonnan láthatjuk, ettől kezdve pedig csak magunkra számíthatunk.
 
Az első lépés ebben az előzésben szokatlan lesz, Johnnal olyan magasra röpülünk, ahol még ember nem járt: 765 kilométer magasra. A manőver célja ugyanakkor mégsem egy új magassági világrekord felállítása, hanem az, hogy pályánkat hozzá igazítsuk az Agena 8 pályájához. Le kell lassítanunk egy kicsit, legalábbis egy időre, és ez azt jelenti, hogy magasra kell mennünk, mivel minél magasabban vagyunk, annál lassabban haladunk – emlékszik még erre az Olvasó? Az Agena hajtóművének a maga 72500 N tolóerejével mindössze tizennégy másodpercre van szüksége ahhoz, hogy 765 kilométeres magasságba emeljen minket.

A hajtómű az Agena távolabbik végében van (a felénk eső, közelebbi végéhez dokkoltunk), így nem láthatjuk. Ugyanakkor biztosan észrevesszük jelenlétét, hiszen egy g gyorsulásával szinte beleprésel majd minket a műszerfalba, miközben szemeink kigúvadnak. A hajtómű indítására Hawaii fölött kerül sor, pályánk legmagasabb pontját 180 fokkal arrébb, a föld Hawaii-val átellenes pontján érjük el, az Atlanti óceán déli része fölött (apszispont). Ez a terület a Dél-Atlanti anomália területe, ahol a Van Allen sugárzási öv lehajlik, és 765 kilométer magasan súroljuk az alját. Ezt már hónapok óta tudtuk, azt viszont pontosan nem, hogy ez a portyánk milyen kockázatokat rejt, így a fedélzeti méréseink eredményei a minket érő, valamint a teljes sugárzás mértékéről különösen nagy érdeklődésre számíthat. [A kép bal alsó csücskében a Gemini, folytatásában az Agena látható.]gatv_diagram.jpg

(Az orvosok a teljes sugárdózisra tizenkilenc radot jósoltak, ami feltehetően még elég biztonságos. A belső Van Allen övben a sugárzás intenzitásának bejóslásával az a legnagyobb probléma, hogy folyton változik: szintje 1962 júliusa óta ismeretlen mértékben csökkent, ekkor ugyanis az Egyesült Államok nagy magasságban végrehajtott nukleáris kísérlete során a csapdába esett elektronok száma ugrásszerűen megugrott. Mindemellett az, hogy mi tekinthető „biztonságosnak”, és mi nem, jóval inkább statisztika-számítási gyakorlatnak, és nem az egészségi kockázat határértékének tekinthető. A sugárzás hatásaival nem vagyunk tisztában, ráadásul minden ember esetében annyira más következményei vannak, és annyi ideig tart, amire jelentkeznek, hogy senki nem mondhatja biztosra: egy adott dózis mennyi kárt okoz az emberi szervezetben. Én csak egyet tudok: ha hályog alakul ki valamikor a szememen, azt a Gemini 10-es számlájára fogom írni.)
A repülés hetedik órájában az irányítás kérésére beolvastam a dóziméteren olvasható értéket: nulla volt.

A start utáni hetedik óra harmincnyolcadik percében gyújtjuk majd be az Agena hajtóművét. Az addig hátralevő időben el kell pakolnunk a kamerákat a többi, lazán rögzített tárggyal együtt, hogy a hajtómű indításakor ne okozzanak kárt (se magukban, se pedig bennünk). Gyújtás után egy sor műszer és az Agena elejére szerelt jelzőfények tanulmányozása lesz a feladatom: ha abnormálisan kezd viselkedni az Agena, egy kapcsolóval le tudom állítani a hajtóművét. Az órára is figyelnem kell: ha ugyanis a hajtómű nem állna le időben magától, nekem kell kikapcsolnom, mivel a tervezetthez képest nem akartunk magasabbra emelkedni. Ezzel ugyanis az Agena 8 beelőzéséhez szükséges időzítést elrontanánk, nem beszélve arról, hogy így még mélyebben behatolnánk a Van Allen sugárzási övbe.

Ahogy telik-múlik az idő, számunkra és a földi irányítás számára is úgy tűnik, hogy minden rendben van, utóbbi még egy utolsó figyelmeztetésben részesít minket, ami kérdésként  érkezik: „Becsatoltátok a rögzítő-hevedereket?” „Rendben, be vagyunk kötve.” A ránk váró helyzet ellentétes mindazzal, amit eddig tapasztaltam, mivel a hajtómű előttünk van, és így üléseinkből kifelé, hátramenetben tol majd minket.

A gyújtás automatikusan történik, miután az előkészítő lépéseket megtettem, és átküldök egy hosszú, 501-re végződő háromjegyű számsorból álló parancssort az Agenának. Miután ezt megkapta, az Agena nyolcvannégy másodpercig tartó automatikus műveletbe kezd, ami a hajtómű gyújtásában teljesedik ki, legalábbis remélem."

Facebook-challenge: Fogadást kötött egymással a német Part-Time Scientists és a Puli, a magyar csapat. A tét az, hogy az ország lakosságának arányában melyik csapatnak lesz több lájkja. Úgyhogy csatlakozz facebook-oldalunkhoz! Noha jó úton haladunk, és már a hétezres határ a következő cél, nagyon bele kell húznunk, mert a németek sem tétlenkednek: náluk jelenleg 1,501 lájk jut 1.000 lakosra, esetünkben ez csak 0,637 - közel két és félszer több van a Part Time Scientists-nek.

Mindenkit várunk - Go Puli Go!


.... és juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

Sorozatunk korábbi részeit itt megtalálod. Ha érdekelnek a Puli és az asztronauták kalandjai, rakd blogunkat a kedvencek közé, és gyere vissza máskor is: http://pulispace.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr554834257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.10.15. 18:54:38

Tizennégy másodperc...? Talán perc...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.10.15. 20:19:45

@molnibalage: azt meg kell nézni, Collins mit ír a könyvben, de a wiki szerint 80 s volt.
en.wikipedia.org/wiki/Gemini_10#Rendezvous_number_1

gopuligo 2012.10.16. 08:02:34

@molnibalage: @lacalaca: Collins ezt írja: "The Agena engine (...) requires only fourteen seconds of burn time to boost us up to 475 miles."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.10.18. 11:03:21

@gopuligo: Itt valami nyomdahiba van. Ilyen nincs. Számold ki az átlagsebességet és gyorsulást...

flyhigh 2012.10.18. 16:09:11

Teoriam a kovetkezo :
A felreertes oka a boost phase v. burn time (amig a raketa motor 'eg'), illetve a boost + coast (a burn-outtol, amig eleri a max. magassagot) keverese.
A konyvben 14 s van: "The Agena engine (...) requires only fourteen seconds of burn time to boost us up to 475 miles." ez eleg explicily a burn time.
A wikipedia fogalmazasa pedig 80s, ami ugy hangzik, mintha itt is a boost phaserol lenne szo: "The first burn of the Agena engine they made was 80 seconds long and put them in a 294 by 763 kilometres orbit".
Viszont NASA oldalak fogalmazasaban ugyanez:
" For 80 seconds, the target vehicle thrust the spacecraft upward. " (www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-4203/ch14-8.htm) Tehat nem feltetlenul a burn volt 80s hosszu, hanem a felfele kapaszkodas.
"A 14-second burn of the GATV-10 primary propulsion system was used to raise the dual spacecraft apogee to 764 km" (nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/spacecraftDisplay.do?id=1966-066A)
Szoval: a 14s a burn time, a 80s a burn+coast, amig eleri a magassagot.

gopuligo 2012.10.19. 09:36:43

@molnibalage: @flyhigh: A szövegből egyértelmű, hogy tizennégy másodpercig kenődtek fel a hevederekre. Tehát a tizennégy másodperc - ahogy flyhigh is utal rá - a "nyers üzem".
A nyomdahiba kevéssé valószínű, mivel ahhoz túl sokszor szerepel a szöveg legkülönbözőbb helyein ez a tizennégy másodperc.
süti beállítások módosítása