Apollo 1

2012.04.24. 09:30

Nehéz úgy beszélni az Apollo-program bármelyik „járatáról”, hogy ne említsük meg az Apollo 1 tűzesetét. Sokan úgy hiszik, hogy az Apollo-program talán sose járt volna sikerrel az Apollo 1 tragédiája nélkül, annyi azonban biztos, hogy Gus Grissom, Ed White és Roger Chaffee halála egészen biztosan hozzájárult ahhoz, hogy az Apollo 13 legénységének nem kellett meghalnia a világűrben. Így vélekedik Jerry Woodfill, a NASA mérnöke, aki szerint 13 oka van annak, amiért a három asztronauta túlélhette az életveszélyes kalandot.

"Mindig is úgy gondoltam, hogy a korai űrmissziók közül a legnagyobb bátorságra az első legénységnek volt szüksége. Legyen szó akár Al Shepardról, az Apollo 1 legénységéről vagy John Youngról és Bob Crippenről, az első űrsikló asztronautáiról, a mindenkori legnagyobb veszélyt egy új űrjármű első startja jelenti az űrbe. A tervezési vagy gyártási hibák miatt ugyanis az első út akár halálos is lehet" - állítja Jerry, a NASA nyugalmazott mérnöke.

1967. január 27-én az indítóálláson egy gyakorlatra került sor a legénységgel a fedélzeten, ez azonban tragédiába torkollott: rövidzárlat miatt tűz ütött ki az Apollo 1 parancsnoki egységében (ld. fenti kép). A kapszulában tiszta oxigén volt, emiatt a tűz gyorsan halálos méreteket öltött: a háromtagú személyzet elevenen megégett mielőtt ők, vagy a földi személyzet közül bárki kinyithatta volna a zsilipajtót. Habár soha nem azonosították be a tűz pontos keletkezési helyét, a wikipedia szerint a gyilkos rövidzárlat épp Grissom parancsnoki ülése mellett történt. A tragédia tervezési és építési hibák széles skálája miatt következhetett be az Apollo parancsnoki modul ezen korai verziójában. Az eset miatt az emberes küldetések 20 hónapig, a hiányosságok kijavításáig parkolópályára kerültek.

„Azt feltételezni, hogy a három bátor asztronauta elvesztése hozzájárult az Apollo 13 megmeneküléséhez szinte nevetséges, de a bizonyíték sokkoló. Grissom, White és Chaffee hozzájárulása az Apollo 13 megmentéséhez még inkább hősiesebbé teszi őket, mint amennyire amúgy is azok voltak, amikor életüket adták azért, hogy az ember eljusson a Holdra.”

Az egész helyzet ironiája összefügg az ominózus zsilipajtóval. Gus Grissomnak már volt egy halálközeli élménye a Mercury kapszulájában, amiben az óceánba való visszatérést követően kis híján meg is fulladt: a kapszula ugyanis elsüllyedt. Az incidens az Apollo zsilipajtajának áttervezéséhez vezetett - el akarták ugyanis kerülni a Liberty Bell 7-tel történt eset megismétlődését.

Sajnos ez egy olyan zsilipajtó megépítéséhez vezetett, amit az Apollo 1 legénységének halála után sikerült csak kinyitni. Mindazonáltal a körülmények úgy hozták, hogy Gus, Ed és Roger áldozata más, Holdra utazó legénység életét mentette meg.

A NASA ugyanis csak az Apollo 1 tragédiáját követően tért át a nem gyúlékony anyagok használatára, ezzel téve tűzbiztossá a jövőbeli Apollokat, valamint az indítóálláson várakozó űrhajó kabinjában tiszta oxigén helyett földfelszíni levegőkoktélt kevertek ki. Az Apollo 13 szempontjából életbevágó volt, hogy a rövidzárlatok megelőzése érdekében addigra már minden elektromos csatlakozót szigeteltek.

„Minden csatlakozót és drótot szigetelőanyaggal vontak be, ami ellenállt a nedvességnek. Ha az Apollok parancsnoki modulját és műszaki egységét nem tették volna tűzbiztossá, az Apollo 13 nagy valószínűséggel nem élhette volna túl a légkörbelépést. A hideg, nyirkos parancsnoki modul belsején az asztronauták által kilélegzett levegőből kicsapódott a pára: a vezérlőpanelek mögött is vízcseppek voltak.”

Woodfill szerint amikor az Apollo 13 parancsnoki modulját a légkörbelépés előtt aktiválták, a vízcseppektől az egész belseje lángba borult volna, ha nem lett volna tűzbiztos. A páracseppek azonnal rövidzárlatot okoztak volna a kapcsolótáblában és a huzalozásban.
Amerika soha nem szállhatott volna le a Holdra az Apollo 1 nélkül. Ha tűz ütött volna ki a Hold felé menet, az a holdraszállási szándékot is rövidre zárhatta volna. „Képzeljék csak el a világ rettenetét egy ilyen esetben, amint hallani a személyzet fájdalmas kiáltásait az űr mélyéből: Tűz ütött ki az űrhajón.”
Az Apollo 1 balesetét követően használt tűzbiztos technológia megelőzte ennek bekövetkezését az Apollo 13 fedélzetén, ez is kellett ahhoz, hogy a legénység túlélje a küldetést.

Háztáji Puli

Múlt hét csütörtökön és pénteken (április 19-20.) egyik geográfus csapattagunk is részt vett a NASA, az ESA és a DLR által szervezett berlini European Lunar Symposiumon. Deák Márton megkísérelte összefoglalni az eseményt. Íme: "Kábé 40 előadó gyűlt össze, többen megtévesztően Európán kívülről. David Kring az LPI egyik legkiválóbb kutatója, Gregory Schmidt, az NLSI egyik vezetője vagy Manabu Kato, a Kaguya küldetés egyik vezetője és Anton Sanin a Roszkozmosztól mind-mind remek előadásokat tartottak. A konferencia nagyon jól sikerült, esélyes hogy évente ismétlődő esemény legyen belőle.

Az eseményen egy külön szekció foglalkozott a GLXP ügyes-bajos dolgaival, ezen a csapatok is bemutatkozhattak. Mindannyiunknak egy kicsit meglepő módon hatalmas volt az érdeklődés, pedig a párhuzamosan futó szekcióban olyan konkurrens témák voltak napirenden, mint amilyen a holdi spektroszkópia és a plazmafizika.
Összesen négy csapat volt jelen, valamennyien európai kötődésűek is: a FREDNET, a Synergy Moon, a Team Italia,  és mi. (Az első két csapat hivatalosan amerikai, de sok helyen ott vannak.)

A nemzetközi szakvélemény még mindig kétkedve néz a GLXP-re, de egyre többen veszik készpénznek azt, hogy legalább egy GLXP csapat eljuthat a Holdra.
Alex Hall, a GLXP főigazgatója és a többi csapat képviselője szerint másoknak is nagyjából az a gondjuk, mint nekünk: a pénzhiány. Néhányan ezen részben túlléptek (például a román Arca), de egyelőre senkinek sincs meg a megfelelő kerete a Holdra jutáshoz - így lehetséges szövetségesünknek, az Astroboticnak sem. Abból, hogy ettől nem rettennek vissza, nem nehéz kikövetkeztetni, hogy ők is a kis lépések elvét tették magukévá.

Alex szerint változások várhatók a GLXP-ben. A legfontosabb, hogy erősíteni akarják a csapatok közti kooperációt, mert az a tapasztalat, hogy nagy a leforgácsolódás - tényleges kiesés, vagy egyszerűen csak lemaradás képében. Egy másik fontos változás, a Mooncast lehetséges csökkenése. Élőképet tuti nem kell majd küldeni, de esélyes az is, hogy a 10-20 kbyte/sec-es adatforgalom elég lesz."


Terjeszd az igét! Már nem csak itthonról lehet tolni a Puli szekerét a Hold felé. A Kis Lépés Klubban 13 országból vannak támogatóink. Nemrég indított kampányunkban szeretnénk még több külföldi rajongót szerezni, és természetesen, meg akarjuk szólítani külhonban élő honfitársainkat is. Segíts, hogy a magyar csapat elsőként szállhasson le a Holdra robotjával!

 

 

 

 

 

 

 

 

Juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

Szerző: gopuligo

19 komment

Címkék: migrate

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr214467904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sólyomszem 2012.04.25. 15:57:48

És a "pohár- és szappantartókkal erősen felszerelt ülőkád"-hoz mit szólt a nemzetközi szakvélemény?

LEndy 2012.04.25. 17:29:45

...és mekkora bátorság kellett a másodikba beülni, amikor az elsőben mindenki elégett...

Mészáros Laci 2012.04.25. 17:54:04

@LEndy:

Olvastam Az igazak c könyvet, ami a NASA-t mutatja be nagyjából a háború vége és az első űrrepülések közötti időszakban, később pedig a filmet is megnéztem. Sok egyéb mellett erre is választ ad...

Mészáros Laci 2012.04.25. 17:58:05

...ami az Apollo 1-hez kapcsolódik: az űrhajósok szerint a parancsnoki modul kifejezetten tákolmány benyomását keltette. Minden alkalommal, amikor ezt szóvá tették, a mérnökök letolták őket azzal, hogy a majmok dolga hogy megfelelő sorrendben megnyomják a gombokat, a mérnökök dolga, hogy a csónak felszálljon és visszatérjen.

Az Apollo 1 balesetét követően nem csak az elektromos csatlakozókat vizsgálták át, hanem a kabin egész belsejét újratervezték. Az űrhajósokat előléptették majomból emberré, és aktívan részt vettek az áttervezésben. Például ennek volt köszönhető, hogy az Apollo 12 egyáltalán le tudott szállni a Hold felszínére.

lutria 2012.04.25. 18:10:54

És hogyan sikerült olyan zsilipajtót tervezni amit több szerelő is csak tizenvalahány perc alatt tud csak kinyitni?A tervezőt vajon megdicsérték érte?

savanyujóska 2012.04.25. 18:12:15

Ha jól tudom, a boncolás azt állapította meg, hogy az égési sérüléseik súlyosak voltak, de azt még túlélték volna. Nem elevenen elégtek, hanem megfulladtak a füsttől. A lényegen persze ez nem változtat.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2012.04.25. 19:41:23

Az ajtó befelé nyílt, így a túlnyomásos kabinban esélytelen lett volna kinyitni azt, mivel a nyomás tartotta fixen a helyén. Egyébként az esetet vizsgáló bizottságot az a Frank Borman űrhajós vezette, aki az Apollo-8-cal először kerülte meg a Holdat Lovellel és Andersszel együtt.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.04.25. 19:53:23

@lutria: befelé nyílt, a túlnyomásos kabinba, viszont a tűz miatt még több gáz szabadult fel, ezért a kiegyenlítő szelep sem bírt a dologgal. Épp a Liberty Bell 7 elsüllyedése miatt vetették el az ajtót kilökő piropatronokat, mivel akkor maguktól elsültek a nyílt óceánon.

A sors fintora, hogy az űrhajósok javaslatára a fejlesztések között már szerepelt ekkor a kifelé nyíló ajtó, amit egy kar meghúzásával ki tudtak volna lökni - csakhogy az Apollo-1-re még nem ez került.

zsebatya 2012.04.25. 20:26:06

@biciklis bakter: És aki (Borman) a vizsgálóbizottság előtt úgy kiosztotta a NASA emlegetett, "majmozó" mérnökeit, hogy abba belerengett a mennyezet is. És mellesleg szerzett pár millió dollárt kifejezetten biztonsági célú fejlesztésekre.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.04.25. 23:48:28

jól értem, hogy egy elektromos berendezésekkel teli kabint tiszta oxigénnel töltöttek fel?

vagy csak rosszul olvasom a szöveget?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 00:23:51

@lacalaca: Ez a "túlnyomásos kabin"-dolog nekem most nem stimmel. Feltételezésem szerint azért volt tiszta oxigén – igen, @endike:, ezt máig nem értem én sem – még az Apollo-18-ban is, mert így az 1 atmoszféránál jóval kisebb nyomás is elég az oxigén szükséges parciális nyomásának biztosításához. Vagyis a kabinnak sokkal kisebb belső nyomást kell kibírnia az űrben. Akkor viszont a földön a kabinban a külsőnél sokkal kisebb nyomásnak kellett volna lennie, de túlnyomásnak biztosan nem. Most akkor mi a helyzet?

dajong 2012.04.26. 08:23:23

Mostanában olvastam - mert csak most mertek előállni vele -, hogy a kabinajtót nem is akarták kinyitni. Féltek, hogy akkor kigyullad az egész állvány rakétástól, mindenestől.

Takács Bálint 2012.04.26. 12:06:56

Androsz: Ezt pacsálták el iszonyatosan ennél a tesztnél. Mivel az ajtót valóban a túlnyomás tartotta zárva, ügyesen kitalálták, hogy a teszt idejére a belső nyomást (tiszta oxigénnel) az atmoszférikus nyomás, plusz a tervezett nyomásra emelik. Az űrhajósok tehát túlnyomásos oxigén légkörben voltak, ami, hogyha nem lettek volna saját levegőellátási körön, önmagában kicsinálta volna őket. Túlnyomásos oxigén légkörben, nem kellettek túlságosan gyúlékony anyagok a kabinba, hogy a tragédia bekövetkezzen, ilyen körülmények között az alumínium is ég.

Grissom, Mercury-val történt balesetéről annyit, hogy rejtélyes módon beindultak a pirotechnikai töltetek, amelyek a kifelé nyíló ajtót, kidobták az óceánba. A mérnökök állították, hogy ez a vésznyitási folyamat magától nem indulhatott be, de aztán hagyták az egészet, elvégre az asztronauták, hősök. A második "érdekes" pont ebben a balesetben, Grissom majdnem megfulladása volt, ugyanis a helyszínre érkező helikopter pilótája, teljes lelki nyugalommal bíbelődött a vízzel megtelő kabin kimentésével, miközben Grissom majdnem megfulladt, ugyanis a pilóta úgy tudta, hogy az űrruha úszóképes. Ez igaz is lett volna, ha Grissom, tartja magát a protokollhoz, de sajnos elfelejtette a ruha egyik szelepét lezárni, ami így szép lassan megtelt vízzel, amíg ő a süllyedő kabin mellett a vízben kapálózott. Szerencsére, egy másik helikopter még időben ki tudta menteni.

A tisztelt cikkírónak pedig üzenem, hogy a balesetet okozó ajtó, egy sima ajtó és nem "zsilipajtó" volt. Zsilipajtó a parancsnoki modul és a Lunar Modul között volt, de ezen a korai parancsnoki modul példányon ez az ajtó még nem is volt ott, ha jól tudom.

BiG_ 2012.04.26. 15:47:05

@Androsz: pedig logikus: a csökkentett, de mégis túlnyomás az űr vákuumához képest értendő, itt a földön a megfelelő terheléshez és a külső 1 atm nyomáshoz képest túlnyomást kellett létrehozni.
Ha még kívülről bekenik szappanoldattal is a kabint, láthatják, hol ereszt :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 20:43:30

@BiG_: A dolog még mindig nem stimmelt nekem, mert több mint egy atmoszférás nyomású oxigén, az nem tudom, mennyi idő alatt, de öl. Már az az 55-60% relatív oxigéntartalom, amit az előbb keresve láttam (ocii.com/~dpwozney/apollo2.htm), sem csekélység a szokásos 21%-hoz képest. De a problémámat végül @Takács Bálint: oldotta meg: "hogyha nem lettek volna saját levegőellátási körön". Ez az, ezt nem tudtam, vagy már nem emlékeztem rá, így már összeállt a kép, köszönöm.

Hogy a földi légkörhöz való túlnyomást miért oxigénnel oldották meg, miért nem levegővel vagy bármilyen keverékkel, arról gőzöm sincs. Nekem a "tiszta oxigén" hallatán minden alkalommal a szikrázva égő fém jut eszembe. Ha a tervezők arra is kíváncsiak voltak, hogy lesz-e valami probléma az oxigénlégkörrel, azt talán úgy kellett volna próbálgatniuk, hogy nincs bent három széltől is óvott, értékes és világhíres emberük. Főleg ha már külön problémát is jelentett a levegővel való ellátásuk.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.26. 20:55:27

@dajong: Biztosan lehetett olyan ember is, aki erre gondolt, és a maga részéről igaza is volt. De szerintem egypár ember azonnal ugrott lélekszakadva, hogy megpróbálja az ajtót leszerelni amilyen gyorsan csak tudja. De nem lehetett. Talán azért használtak ilyen ajtót, mert ha majd visszajönnek a fiúk, úgyis ráérnek az ajtót csavarozgatni, amíg ringanak a habokon. Nyilván ezt tartották a legbiztosabbnak. Bár ha felidézzük egy pillanatra az űrsiklók gyorsítórakétái körüli, végzetessé vált üzleti maszatolást, akkor minden elképzelhetetlen indokot is lehetségesnek kell tartanunk.

Takács Bálint 2012.04.28. 11:46:46

@Androsz: A vizsgálatkor a nagyközönségnek azt állították hogy az űrhajósok levegőjéért felelős csövek igen hamar elégtek, emiatt nagyon gyorsan elvesztették az eszméletüket és halálukat végül a kabinban található égő anyagokból felszabaduló mérgező gázok okozták.

Az összeesküvés elmélet hívőknek, kis táptalajt adott, hogy sosem hozták nyilvánosságra a balesetről készült hangfelvételt, illetve annak leiratát.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.28. 16:18:51

@Takács Bálint: Az összeesküvésekben hívőknek sajnos a világon bármi okot adhat az elméletgyártásra, és még sajnosabb, hogy igazuk is van ebben. De én két mondatot olvastam a hangfelvételből, vagy Az Igazakban, vagy Lovell könyvében. Nem keresem elő, de az egyik mondat valahogy úgy szólt: Tűz a kabinban. A másik pedig: Égünk, vigyetek ki bennünket. Az egész állítólag tizenöt másodpercig tartott, szóval sok beszélgetés nem lehetett. Az, hogy magát a hangfelvételt nem hozták nyilvánosságra, sőt, hogy azt valami újságírónak becézett rühes sajtóhiéna sem szerezte meg eddig, az legalább nem tapos bele a mély sebekbe. Tapintatról árulkodik. Néha ilyen is előfordul.

Az űrhajósoknak itt esélyük sem volt. Sőt, ha a kabinajtó kirobbantható lett volna, kérdés, hogy akkor is megmenekült volna-e mindegyikük. Hiszen onnan azért nem lehet csak úgy kivetődni. Szegény Grissomnak az ördög mindenképpen akart egy halálos kabinajtót fabrikálni, az első nem sikerült, a második már igen. Kár értük, ahogy minden rendes emberért is kár.

Takács Bálint 2012.04.29. 01:47:26

@Androsz: Kis érdekesség még a balesettel kapcsolatban, azon a napon, tervbe volt véve, hogy egy repülésért felelős mérnök is a kabinban lett volna, pontosan Grissom széke alatt, ahol a tűz állítólag kezdődött. Láttam a mérnök nyilatkozatát...

Grissom társainak többször is bírálta a kabin kivitelezésének minőségét, de a feletteseinek nem mert szólni, nehogy eltávolítsák a programból. Ismerős helyzet a NASAnál.
süti beállítások módosítása