Pszichoterror

2012.06.01. 09:30

Az első amerikai asztronauta rettegett a pszichológiai tesztektől: szerinte minden kérdés ugyanarra kéredzkedett rá, csak más és más szavakkal. Sorozatunkban megkíséreljük bemutatni, milyen volt amerikai - mitöbb: első amerikai - űrhajósnak lenni a hatvanas évek elején, ehhez kiváló forrást nyújt Alan Shepard visszaemlékezése, ami a "We Seven" (Mi, heten) c. könyvben jelent meg; ebből pár részletet próbálunk meg magyarra lefordítani.

"A legkeményebb megmérettetést számomra a pszichológiai tesztek jelentették. Nem én vagyok önmagam példaképe, nem szoktam önmagammal foglalkozni. Mindig nehezemre esik, ha saját érzéseimet kell elemezgetni, vagy esetleg ki kell találnom, pontosan mi történik most az agyamban, és miért. Az ezeket firtató kérdések unásig ismétlődtek. Sokszor úgy éreztem, hogy minden kérdéssel látszólag ugyanarra kíváncsiak, csak más-más megfogalmazásban teszik fel ugyanazt.

Nem vagyok éppenséggel híján az önbizalomnak, ezzel együtt nehéz volt olyat mondani magamról, amit a kartonomból már ne tudtak volna. Összességében az volt az érzésem, hogy elég jól szerepeltem az egészségügyi vizsgálatokon.
Bíráink nagyon komolyan vették a dolgukat, és megpróbáltak minket egymástól távol tartani, nehogy összebeszéljünk, vagy összehasonlítsuk a jegyzeteinket, mert az befolyásolná a tesztek érvényességét. De ehhez már túlzottan jól ismertük egymást, és elég jól fel tudtam mérni, mennyire teljesítettünk jól.

Gordon Cooperrel együtt az első csoportba kerültem, így nekünk kellett a jelöltek közül legtovább várnunk az eredményre – február harmadik hetétől egészen április 2-ig. Eközben pletykák kaptak lábra arról, hogy a NASA tulajdonképp nem egy tizenkét asztronautából álló csapatot toboroz, ahogy azt eleinte gondoltuk, hanem mindössze hatan vagy heten lesznek közülünk a befutók. Egyre inkább elbizonytalanodtam esélyeimet illetően.

Egy csütörtök reggel értesítettek. Kis híján már kiléptem norfolki irodám ajtaján, amikor megcsörrent a telefon - Louise-szal ugyanis egy hosszú hétvégére készültünk: Bostonba szerettünk volna utazni, ahova egy esküvőre voltunk hivatalosak.
A vonal másik végén Mr. Donlan volt a NASA-tól. Elsőként megkérdezte, hogy még mindig szeretnék-e asztronauta lenni. Igennel válaszoltam. Majd megkérdezte, hogy hétfőn munkába tudnék-e állni. Erre is igennel feleltem, majd hangosan elkurjantottam magam miután leraktam a telefont – az irodában senki nem volt rajtam kívül. Nagyon boldog voltam.

Telefonáltam Louise-nak, de mivel nem sikerült elérni, azon nyomban autóba vágtam magam, és hazaindultam úgy, hogy az úton lehetőleg ne gázoljak el senkit, és ne szegjem meg a közlekedési szabályokat. Miután elmondtam a fejleményeket Louise-nak, csak álltunk, egymást átölelve. Láttam rajta, hogy ő is legalább annyira boldog, amennyire én. Ezután Bostonba repültünk, ahol szüleim és nővérem vártak ránk a repülőtéren. Amint magunkra maradtunk, anyámhoz fordultam: „Képzeld, Anyám - kezdtem - "otthagyom a Haditengerészetet”. Ez a bejelentés annyira sokkolta, hogy gyorsan elmagyaráztam neki: csak átmeneti változásról van szó."

Háztáji Puli

Facebook-challenge: Pacher Tibor főpulink a Google által szponzorált Lunar X Prize holdversenyben résztvevő csapatai részére szervezett eseményen - "Team Summit" - tartott május 30-án előadást, illetve hallgatta meg versenytársaink beszámolóit Washingtonban. Valószínűleg kicsit fel akarták dobni a hangulatot, amikor a Part-Time Scientists és a Puli csapatvezetője fogadott egymással, hogy nagyon rövid idő leforgása alatt melyik csapatnak lesz több lájkja. Részletek itt, addig is csatlakozz facebook-oldalunkhoz!

Itt  van két szinte-élőkép, ami a Puliról szóló előadás közben készült, a másodikon egy picit Tibor főpuli is látszik:

 

 


Juttasd el neved a Holdra! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp. Ehhez csak be kell lépni a Kis Lépés Klub-ba,  kisvállalkozásoknak pedig irány a Puli Indítóállás!

A bejegyzés trackback címe:

https://pulispace.blog.hu/api/trackback/id/tr484557292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása